MKM: tarbimise kasvu on toetanud hõive ja turistide arvusuurenemine

TALLINN, 30. oktoober, BNS – Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) teatel on tarbimise kasvu toetanud hõivatute ja turistide arvu suurenemine, mis on tõstnud oluliselt ostuvõimelist kontingenti.

“Sel aastal on sisetarbimine olnud suhteliselt tugev. Kuigi hinnad on mitmetes kaubagruppides ka tänavu suurenenud, on inimeste sissetulekute kasv olnud üldiselt veelgi kiirem. Samas on veelgi kiiremat tarbimismahtude kasvu takistanud küllaltki kõrge inflatsioon, mis on mõnevõrra vähendanud ostjate võimekust,” märkis majandusministeeriumi majandusanalüüsi talituse peaspetsialist Karel Lember.

Suurematest kaubagruppidest kasvas septembris toidukaupade müük püsivhindades neli protsenti, mis on küll veidi aeglasem augusti kasvust, kuid ministeeriumi hinnangul sellegipoolest märkimisväärne tulemus. Toiduained on üks inflatsiooni poolt enimmõjutatud kaubagruppe.

“Toiduainete hinnad on maailmaturul nüüd juba neli kuud järjest tõusnud ja ületanud mulluse suve kõrgtasemed. Samas viimastel kuudel on tõusutrend oluliselt aeglustunud, mistõttu võib eeldada, et on jõutud tasakaalupunkti ning kui loodus tugevalt vahele ei sekku, siis järgnevatel kuudel võib rahulikumalt hingata,” märkis Lember.

Kuna toidukaubad moodustavad suhteliselt suure osa eestlase ostukorvist, mõjutab selles segmendis toimunud hinnatõus majandusministeeriumi teatel negatiivselt ostlemist ka teistes kaubagruppides.

Ministeerium märkis, et ka sõidukikaubanduses jätkus septembris mõningane kasvu aeglustumine. Kui aasta esimesel poolel kasvasid vastava segmendi mahud keskmiselt 33 protsenti kuus, siis septembris aeglustus kasv 16 protsendini.

“Loidust sõidukikaubanduses iseloomustab ka liisingfirmade statistika, kus liisingu uusmüük kasvas aastaga vaid seitse protsenti, mis oli viimaste kuude aeglaseim tempo. Samas mootorikütuse müügi kasv oli viimaste kuude kiireim ning selle maht suurenes aastaga samuti seitse protsenti. Tulenevalt kütuse kõrgest hinnast ulatus müügitulu suurenemine koguni 29 protsendini,” kommenteeris Lember.

Eesti konjunktuuriinstituudi koostatav kaubandusbaromeeter jäi oktoobris eelmiste kuudega võrreldes pea samaks: kuigi hinnangud eelmiste kuude müügile olid nõrgemad, oldi tuleviku suhtes pigem positiivselt meelestatud. Tarbijate kindlustunne kukkus septembris selle aasta kõige madalamale tasemele. Tõusis inimeste mure nii iseenda kui ka riigi majandusliku olukorra suhtes järgmise 12 kuu jooksul.

Järgnevatel kuudel majandusministeeriumi hinnangul jaemüügis suuri muutusi oodata ei ole ning ilmselt jätkub sarnane kasv ka aasta ülejäänud kuudel.

“Tuleva aasta algul võib tarbijates mõningast ebakindlust tekitada elektrihinna tõus, mis paneb ostja automaatselt oma kulutusi üle vaatama. Samuti on tulevaste kuude müügimahtudes oma osa selles, kui külm talv tuleb. Kui liiga suur osa pere eelarvest kommunaalkuludeks ära kulub, siis avaldab see tahes tahtmata mõju ka tarbija ostuvõimele,” selgitas Lember.

Statistikaameti teatel kerkis jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük tänavu septembris eelmise aasta septembriga võrreldes püsivhindades seitse protsenti. Alates tänavu märtsist on jaemüügi kasv võrreldes eelmise aasta sama kuuga püsinud 6–9 protsendi piires. 2012. aasta septembris oli jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük 364,9 miljonit eurot.

Tallinna toimetus, +372 610 8822, majandus@bns.ee

Baltic News Service

Vaata Uudis arhiivi. Postitatud rubriiki Elektriturg, Majandus. Talleta püsiviide.